Systematisk Problemløsning
Rigtig mange virksomheder oplever at de samme fejl kommer igen selv efter indførelse af korrigerende handlinger.
Grunden er ofte at den egentlige årsag til problemet ikke bliver afdækket, og dermed får man i stedet indført korrigerende handlinger baseret på symptomer.
Jeg kan hjælpe jer med at indføre en god proces for systematisk problemløsning, hvis omfang tager højde for kompleksiteten af problemstillingen.
Jeg skelner normalt mellem den operative kvalitetsloop og det forbedrende kvalitetsloop, hvor systematisk problemløsning alene indgår i det forbedrende kvalitetsloop.
Typisk vil jeg arbejde med 3 forskellige niveau af systematisk problemløsning:
- Små problemer, hvor det er nemt at finde og implementere løsning
- Komplekse og tilbagevendende problemer, hvor løsningen ikke er kendt
- Meget komplekse problemstillinger som identificeres som et projekt
Metodikken, som jeg normalt anvender til komplekse og tilbagevendende problemer, er en 8 trins problemløsnings model (8D):
- D1:Etabler et tværorganisatorisk team
- D2: Beskriv problemet
- D3: Definer og indfør kortsigtede løsninger for at afgrænse og stoppe problemet
- D4: Lav en årsagsanalyse
- D5: Definer permanent korrigerende handling
- D6: Implementer permanent korrigerende handling
- D7: Implementer forebyggende aktiviteter
- D8: Anerkend teamet for deres indsats
Jeg kan hjælpe jer med at etablere jeres proces for systematisk problemløsning, undervise jeres medarbejdere og facilitere systematisk problemløsning af faktiske afvigelser og fejl.